- Objavljeno: 27.09.2024.
Turisti u Hrvatskoj u prosjeku troše 190 eura manje nego u inozemstvu
Obilježavanje Svjetskog dana turizma
Svjetski dan turizma slavi 44. rođendan, a moto ovogodišnje proslave jest Turizam i mir. Sad već relativno davne 1980. odlučeno je da će 27. rujna, kao doba godine kada na sjevernoj polutki ljeto završava, simbolično postati dan koji će nas iz godine u godinu podsjećati na važnost turizma i potrebu kontinuiranog ulaganja u taj sektor te na praćenje noviteta radi postizanja i zadržavanja konkurentnosti na globalnom tržištu.Tema Turizam i mir odabrana je u trenutku kada se u svijetu odvija nekoliko velikih sukoba, a tim motom željela se poslati poruka da turizam itekako može biti akcelerator promjena te pozitivno utjecati na poticanje mira i razumijevanja među različitim nacijama i kulturama. Turizam kao jedan od najbrže rastućih globalnih sektora ima ključnu ulogu u poticanju ekonomskog razvoja i stvaranju radnih mjesta, stoga ne čudi važnost praćenja statističkih podataka iz tog područja. Pokazatelji poput broja dolazaka i noćenja turista, duljine njihova boravka, popunjenosti smještajnih kapaciteta ili prosječne potrošnje po putovanju omogućuju praćenje učinaka turizma i polazišna su točka za planiranje budućih turističkih aktivnosti i razvojnih strategija.
U 2023. u komercijalnim smještajnim objektima u Republici Hrvatskoj ostvareno je 92,4 milijuna noćenja turista, što je za 2,6% više nego u 2022., te 19,5 milijuna njihovih dolazaka, što je u odnosu na prethodnu godinu porast od 9,7%. A kako je bilo 1980., kao godine kada se počeo obilježavati Svjetski dan turizma? Tada je ostvareno gotovo upola manje noćenja nego u 2023., točnije 53,6 milijuna, i samo 7,9 milijuna dolazaka, što je za gotovo 12 milijuna manje dolazaka nego što pokazuju najnoviji podaci.
Prema vrstama turističkih mjesta, u 2023. najviše noćenja ostvareno je u primorskim mjestima, i to 85,3 milijuna, što je 92,4% od ukupno ostvarenih noćenja. U strukturi ukupno ostvarenih noćenja turista u primorskim mjestima 92,6% činila su noćenja stranih, a samo 7,4% noćenja domaćih turista.
Što se pak tiče smještajnih kapaciteta, ako promatramo stanje na dan 31. kolovoza 2023., turisti su na raspolaganju imali ukupno 422 tisuće soba, apartmana i mjesta za kampiranje s 1,1 milijunom stalnih postelja. Većina spomenutih soba, apartmana i mjesta za kampiranje, njih čak 90,9%, nalazi se u primorskim mjestima. U odnosu na 2022. u primorskim mjestima prisutan je porast broja soba, apartmana i mjesta za kampiranje, i to za 1,7%, a stalnih postelja za 1,8%.
Stanovnici Hrvatske u dobi od 15 i više godina vole putovati, što potvrđuje i podatak da su u 2023. ostvarili ukupno 5,0 milijuna privatnih višednevnih putovanja, a od toga 65,4% u Hrvatskoj, a 34,6% u inozemstvu.
Na privatnim višednevnim putovanjima u Hrvatskoj i inozemstvu ostvareno je prosječno šest noćenja, a prosječni izdaci po privatnome višednevnom putovanju u Hrvatskoj iznosili su 281 euro, a u inozemstvu 471 euro.
Kao što implicira moto ovogodišnjeg Svjetskog dana turizma, turizam je puno više od putovanja i uživanja u otkrivanju novih kultura i destinacija: on povezuje ljude i narode, doprinosi kulturnom razumijevanju i globalnoj povezanosti, ekonomskom razvoju lokalnih zajednica, očuvanju kulturne baštine te podržava održivost prirodnih resursa. Sve nabrojano trebalo bi osvješćivati svakoga dana, a ne samo jedan dan u godini.