Rujan – vrijeme za nove početke

Mališani se vraćaju u vrtiće, a učenici u školske klupe. Provjerite najnovije podatke iz područja obrazovanja.

Nakon ljeta i dugih školskih praznika rujan je za mnoge mjesec u kojem se vraćaju svojoj dnevnoj rutini. Vrijeme je za izvaditi školski pribor, prisjetiti se usvojenoga gradiva te hrabro, odmorno i odlučno prionuti na stjecanje novih znanja. Pred nama je nova školska godina koja će zasigurno donijeti mnogo emocija – uzbuđenja, radosti, katkad i pokoju suzu, no, na kraju, vjerojatno i puno osjećaja ponosa i zadovoljstva.

Priprema za školu kreće u dječjim vrtićima

Dok učenici kreću u nove školske izazove, mnoga djeca počinju ili nastavljaju s onim što prethodi školi. Upravo je rujan mjesec u kojem se nakon ljetnog odmora sastaju jasličke i vrtićke skupine. Dok će se neka djeca prvi put odvojiti od roditelja, drugu će dočekati stari prijatelji. Na početku ped. g. 2021./2022. predškolski odgoj pohađalo je 142 440 djece, a od toga su 48,4% činile djevojčice. Prostor za igru i učenje omogućilo je 1 708 dječjih vrtića i drugih pravnih osoba koje provode programe predškolskog odgoja1), a nezamjenjivu ulogu u tome imalo je 14 505 odgojitelja i učitelja, a od toga je 98,9% bilo žena.

Dječji vrtići mjesto su skrbi, stjecanja novih vještina te sklapanja prvih prijateljstva i za one najmanje. U ped. g. 2020./2021. jasličke grupe okupljale su 29 153 djece, a od toga su 51,8% bili dječaci.

Većina djece, točnije, prema podacima dostupnima na početku ped. g. 2021./2022., njih 78,8% u vrtiću je boravila osam sati i više. Dovoljno je to vremena za različite aktivnosti, pa i za učenje stranog jezika. U prethodnoj ped. g. 2020./2021. engleski jezik učilo je 7 041 dijete, njemački 468 djece, talijanski 219 djece, a španjolski 32 djece. Dobra je to priprema za ono što ih čeka u osnovnoškolskim klupama.

Velika promjena za 36 tisuća prvašića i 39 tisuća učenika prvih razreda srednjih škola

S prvim danom nove školske godine počinje i nova organizacija vremena. Razdoblje je to kad će se ponovno pisati zadaće, čitati lektire, vježbati matematika i pripremati ispiti.

Na početku šk. g. 2021./2022. u Hrvatskoj je djelovalo 1 986 redovitih osnovnih škola te 96 osnovnih škola za djecu i mladež s poteškoćama u razvoju. U njima se provodila nastava za ukupno 308 126 učenika.

Iako pohađanje svakog razreda nosi nove školske i životne izazove, postoji jedna skupina kojoj je rujan prava životna prekretnica. To su učenici prvih razreda osnovnih škola. Njih je na početku šk. g. 2021./2022. bilo 36 463, a od toga ih je 18,9% bilo mlađe od sedam godina.



Osnovnoškolske dane, osim po avanturama i prijateljstvima, zasigurno pamtimo i po učiteljima. Na početku šk. g. 2021./2022. radio je 36 261 učitelj, a od toga je 82,3% bilo žena. Odnos broja učitelja i učenika u redovitom obrazovanju iznosio je 1:8,7.

Nakon svladanih svih osnovnoškolskih izazova slijedi stepenica više – srednja škola. Vrijeme kad će se mladi ljudi suočiti s više odgovornosti, ali i usmjeriti prema svojim željama i interesima. Već sam odabir srednje škole trenutak je za donošenje možda prvoga velikog izbora u životu. Na početku šk. g. 2021./2022. na području Hrvatske mladima je na raspolaganju bila 191 gimnazija, 260 tehničkih i srodnih srednjih škola, 191 industrijska i obrtnička škola te 54 srednje umjetničke škole. Djelovalo je 45 srednjih škola za mladež s teškoćama u razvoju. Sve navedene srednje škole brojile su ukupno 146 687 učenika, a upravo srednjoškolskih debitanata, učenika prvih razreda, na početku šk. g. 2021./2022. bilo je 39 534.

I dok jedni odabiru srednju školu najbližu mjestu stanovanja, druge će pohađanje željene škole primorati na preseljenje. Tada će se možda smjestiti u neki od 57 učeničkih domova, koliko ih ima u Hrvatskoj, a oni su u šk. g. 2021./2022. bili privremeni dom za 7 508 korisnika.

Koju god srednju školu i smjer odabrali, znanja i vještine prenosit će im nastavnici kojih je na početku šk. g. 2021./2022. bilo ukupno 26 137, a od toga je 67,8% bilo žena.

Bez obzira na to u kojoj su etapi obrazovanja, svoj djeci i učenicima, a i njihovim roditeljima te odgajateljima, učiteljima i nastavnicima želimo sretan početak pedagoške i školske godine!

 1) druge pravne osobe uključuju programe predškolskog odgoja pri osnovnim školama, igraonicama u knjižnicama kao i u zdravstvenim, socijalnim, kulturnim i sportskim ustanovama i udrugama