Obilježavanje Svjetskog dana kvalitete
Drugog četvrtka u studenome obilježava se Svjetski dan kvalitete, koji promovira vrijednosti kvalitete te potiče razvoj i napredak organizacija, društava i pojedinaca. Inicirali su ga Ujedinjeni narodi još 1990., a ove godine odvija se pod sloganom „Kvaliteta: od usklađenosti do učinkovitosti “.
Što je kvaliteta u statistici?
Službena statistika temelj je za donošenje odluka, kreiranje politika, mjerenje napretka i procjenu dobrobiti društva u cjelini. Pouzdani i kvalitetni podaci potiču transparentnost u donošenju odluka i jačaju povjerenje javnosti u rad statističkih ureda.
Kvalitetni statistički podaci okosnica su misije Državnog zavoda za statistiku koja glasi: slijediti europske standarde i pružiti visokokvalitetne statistike za nacionalne i europske svrhe. Da bi se to zaista postiglo, odnosno da bi prikupljeni podaci bili slika prošlosti, odraz sadašnjeg stanja te čak prognoza nekih budućih trendova, oni moraju biti relevantni, točni i pouzdani te dobiveni na etičan način.
Kvaliteta statističkih procesa i proizvoda može se definirati kao "prikladnost za svrhu", "prikladnost za upotrebu", "ispunjavanje potreba korisnika" i "zadovoljstvo korisnika".
Glavni dokument o kvaliteti jest
Deklaracija o kvaliteti Europskoga statističkog sustava, koja naglašuje da je zajednička misija Europskoga statističkog sustava, kojem pripada i DZS, pribaviti neovisne statističke podatke na visokom stupnju kvalitete na europskoj, nacionalnoj i regionalnoj razini te omogućiti dostupnost tih podataka svima radi odlučivanja, istraživanja i rasprave.
Standard za razvoj, proizvodnju i diseminaciju nacionalnih i europskih statistika jest
Kodeks prakse europske statistike (KoP), koji Državnom zavodu za statistiku omogućuje kontinuiran rad s korisnicima na statističkoj kvaliteti, pružajući im nužne informacije za razumijevanje kvalitete u statistikama i uspostavlja sustav koji nudi odgovore o tome koliko kvaliteta zadovoljava njihove potrebe.
Glavna načela kvalitete
Glavna načela kvalitete prema Deklaraciji jesu:
- relevantnost (označuje u kojoj mjeri statistički proizvod zadovoljava potrebe korisnika u smislu sadržaja i obuhvata)
- točnost i pouzdanost (odnosi se na to koliko je procijenjena vrijednost približna stvarnom rezultatu)
- pravodobnost i poštivanje rokova objavljivanja statističkih podataka (opisuje vrijeme između datuma objavljivanja statističkih podataka i datuma na koji se podaci odnose te vremena između stvarnoga i planiranog objavljivanja statističkih podataka)
- usklađenost i usporedivost (stupanj do kojeg su podaci dobiveni iz različitih izvora ili metoda, ali se odnose na istu temu slični i stupanj do kojeg se podaci mogu usporediti tijekom vremena i područja, npr. geografska razina)
- dostupnost i jasnoća podataka (jednostavnost kojom korisnici mogu pristupiti podacima te kvaliteta i dostatnost metapodataka, ilustracija i popratni savjeti).
Kvaliteta statističkih procesa, krajnjih rezultata odnosno proizvoda te pružanja usluga ocjenjuje se ispitivanjem zadovoljstva korisnika. U tijeku je provođenje
istraživanja za 2024., pa vas pozivamo ispunite upitnik i pomognete nam unaprijediti naše proizvode i rad.
„Kvaliteta nikada nije slučajnost; ona je rezultat visokih ciljeva, iskrenog nastojanja, pametnog usmjeravanja i vještog provođenja; kvaliteta znači mudar izbor među mnogim mogućnostima.”
(William Adelbert Foster)
Stranica