Kodeks prakse europske statistike (Kodeks) temelj je zajedničkog okvira kvalitete Europskog statističkog sustava (ESS). Riječ je o autonomnom instrumentu utemeljenom na 16 načela koja obuhvaćaju institucijsko okruženje, statističke proizvodne procese i statističke rezultate. Ova načela temelj su okvira kvalitete ESS-a, a sam Kodeks utvrđuje standarde za razvoj, proizvodnju i diseminaciju europske statistike.
Kodeks je prvi put donesen 2005., a naknadno je revidiran u 2011. i 2017. Načelo 1.a razvijeno je 2017. kako bi se obuhvatila koordinacija i suradnja unutar nacionalnih statističkih sustava te unutar ESS-a.
Svrha izdanja Kodeksa za 2017. jest odražavati najnovije promjene i inovacije u razvoju, proizvodnji i diseminaciji službenih statistika u Europskom statističkom sustavu i izvan njega, kao što su pojava novih izvora podataka, upotreba novih tehnologija, modernizacija pravnog okvira te proizvodnja statistike.
Institucijsko okruženje
Institucijski i organizacijski čimbenici znatno utječu na učinkovitost i vjerodostojnost statističkog tijela koje razvija, proizvodi i diseminira europske statističke podatke. Relevantna su načela profesionalna neovisnost, koordinacija i suradnja, ovlasti za prikupljanje podataka i pristup podacima, primjerenost resursa, predanost kvaliteti, statistička povjerljivost i zaštita podataka te nepristranost i objektivnost.
Statistički procesi
Europski i drugi međunarodni standardi, smjernice i dobre prakse potpuno se poštuju u statističkim procesima koje statistička tijela koriste pri razvoju, proizvodnji i diseminiranju europskih statistika, a istodobno se teži inovacijama. Vjerodostojnost statistika povećava se zahvaljujući ugledu stečenom dobrim upravljanjem i učinkovitošću. Odgovarajuća načela jesu dobra metodologija, prikladni statistički postupci, umjereno opterećenje izvještajnih jedinica i ekonomičnost.
Statistički rezultati
Raspoložive statistike moraju zadovoljavati potrebe korisnika. Statistike udovoljavaju europskim standardima kvalitete i služe potrebama europskih institucija, vlada, istraživačkih ustanova, poduzeća i šire javnosti. Kvaliteta rezultata mjeri se s obzirom na opseg u kojem su oni relevantni, točni i pouzdani, pravodobni, usklađeni, usporedivi na razini regija i zemalja te lako dostupni korisnicima.